Lifestyle

5 tips om te leven in het hier en nu

Leven in het hier en nu is best een uitdaging. Zeker in de huidige tijdsgeest. Je laat je al snel meevoeren door alles wat er moet gebeuren in een dag. Dat kunnen dingen zijn die je moet doen (werken), die anderen je opleggen (bijvoorbeeld je familie, partner of werkgever), maar ook dingen die je van jezelf moet doen. En dat moeten, dat is niet altijd goed voor je. Het is goed om wat meer te aarden en te werken aan het leven in het hier en nu. We geven je vijf handige tips.

Tip 1: Kom terug in het hier en nu door meditatie 

Meditatie klinkt voor velen als een uitdaging, terwijl het veel innerlijke rust kan bieden. Weet je niet waar je moet beginnen? Snuffel dan eens rond in het aanbod aan meditaties die online en op Spotify te vinden zijn. Wil je laagdrempelig beginnen? Kies dan voor een hele korte meditatie. Er zijn daarnaast ook tal van wandel meditaties te volgen, die jij kunt uitvoeren wanneer je buiten in de natuur loopt. Wil je juist rustig in slaap vallen? Kies dan een specifieke slaapmeditatie. Ga voor klassieke muziek of heb je liever een begeleide meditatie? Voor elk is er wat wils en met enkele pogingen haal je degene eruit die voor jou het beste past.

Tip 2: Geen mobiele telefoon in de ochtend

Begin je dag eens zonder mobiele telefoon. Ook al is het maar 20 minuten. Geef jezelf de tijd om rustig wakker te worden, een douche te nemen, te ontbijten, te lezen of misschien zelfs wel wat te schrijven. Daar heb jij je telefoon helemaal niet bij nodig! Het zorgt voor een rustig en goed begin van je dag. 

Onderzoek toont aan dat een telefoon in de ochtend bekijken je lichaam klaarzet om verstrooide gedachten te hebben doorheen de dag. Dit zou wel eens een reden kunnen zijn waarom je zo snel afgeleid bent. Wat denk jij?

Tip 3: Stappen, stappen, stappen

Veel wandelen maakt je hoofd leeg. En het mooie is: wandelen kan altijd. Je kunt het heel vroeg doen, wanneer veel mensen nog slapen. Of je doet het in je pauze, om zo het tweede deel van je werkdag fit in te gaan. Ook na het eten of voor het slapengaan is een optie. Onderzoek heeft aangetoond dat wandelen na een maaltijd je vertering ondersteund. Maar ook voor het slapengaan creëer je de mogelijkheid om je gedachten te verzetten en je dag te overlopen of een praatje te slaan met een vriend(in).

Wil je eens extra aarden? Loop dan eens een stukje zonder schoenen, met blote voeten in het gras! Blootsvoets wandelen, ook wel “earthing” genoemd heeft bewezen effecten tegen pijn, stress en ontsteking. Dit komt doordat onze aarde rijk is aan vrije elektronen en we via de huid deze elektronen kunnen opnemen.

Door voortdurend wetenschappelijk onderzoek leren we dat de elektrische energie van de aarde de orde van onze lichaamsfrequenties handhaaft. Het ‘aarden’ maakt direct het energieniveau, oftewel potentieel van je lichaam, gelijk met dat van de aarde. Helende, negatief geladen vrije elektronen die in overvloed aanwezig zijn op het aardoppervlak, stromen je lichaam in. Dit resulteert in het synchroniseren van je interne biologische klok, hormonale cycli en fysiologische ritmes met de elektrische frequentie van het aardoppervlak.

Tip 4: Doe ontspanningsoefeningen

In een gespannen houding achter een bureau zitten of gestrest raken van files gedurende de dag: het is niet goed voor je lichaam en je geest. Doe zo nu en dan wat ontspanningsoefeningen waarbij je niet denkt aan je werk, of andere zaken waar je mee bezig bent, maar je probeert te focussen op jezelf en je lichaam. Je zult merken dat het steeds beter gaat.

Tip 5: Ontspanningsmassage 

Een massage hoeft niet meteen luxe bij een praktijk te zijn. Je kunt heel goed je eigen voeten masseren en de drukpunten verlichten. Ook kun je jouw hoofd rustig en zachtjes masseren. Je neemt zo tijd voor jezelf en bent bewust met je lichaam bezig. Wanneer je dit regelmatig doet, zul je het verschil merken!


Bronnen:

https://medium.com/personal-growth-lab/3-reasons-why-you-shouldnt-check-your-smartphone-within-1-hour-of-waking-up-6ccb1264ec74

https://missnatural.nl/sta-jij-met-beide-voeten-op-de-aarde/

https://www.mindful.org/how-to-meditate/

MEER VAN ONZE BLOG