Voeding

Water; drink je voldoende?

Wanneer nam je voor het laatst een slok water? Als je die vraag niet kan beantwoorden, is het waarschijnlijk tijd om jezelf een glas water in te schenken.

Begrijpen waarom hydratatie zo belangrijk is, kan je motiveren om genoeg water te drinken, elke dag opnieuw. Maar hoeveel is genoeg? En welk soort water drink je dan best? In deze blog nemen we de levensnoodzakelijke dorstlesser onder de loep: water.

Water is essentieel om te (over)leven

Een volwassen lichaam bestaat voor ongeveer 60 procent uit water.[1] Elke cel, elk weefsel, elke spier en elk orgaan heeft water nodig om te functioneren. Je kunt meer dan 30 dagen zonder voedsel, maar je overleeft slechts 3 tot 5 dagen zonder water.[2] We hebben water nodig voor onze spijsvertering en de cognitieve hersenfuncties, om ons lichaam voort te bewegen, om onze lichaamstemperatuur te regelen, om zuurstof te transporteren door het lichaam, om afvalstoffen te verwerken, en de lijst gaat door.[3]

Resultaat: als de vochtbalans in je lichaam niet op peil is, kan je niet optimaal presteren. Noch fysiek, noch mentaal.

Begrijp hoeveel water je nodig hebt

Algemeen wordt aanbevolen om zes tot acht glazen of zo’n twee liter water per dag te drinken.[4] Bij Fit4Motion adviseren we om dagelijks 0,033 liter water per kilogram lichaamsgewicht te drinken. Andere vloeistoffen zoals thee, koffie, en zuivel tellen mee voor je waterinname (zonder toegevoegde suiker). Bovendien halen we ongeveer 20% van onze waterinname uit vast voedsel, en dan voornamelijk uit fruit en groenten.[5]

Maar staar je niet blind op een paar cijfers. De waterbehoefte verschilt per persoon en hangt af van meerdere factoren.[6] Vertoef je buiten op een hete zomerdag, sport je intensief, heb je een paar glazen wijn op, moet je braken of heb je diarree? In al deze gevallen heeft je lichaam meer water nodig.[7]

Dehydratatie – Zo check je of je dreigt uit te drogen

Mensen verliezen continu vocht via zweet, ademhaling, urine en stoelgang.[8] En wat je verliest, moet je compenseren. Doe je dat niet (voldoende), dan droogt je lichaam uit, wat je kent als het gevoel van dorst.[9] Een tip: check de kleur van je urine. In het ideale geval is je urine helder en reukloos. Heeft je urine een donkere, gele kleur? Dan moet je even bijtanken.[10]

Kraanwater of flessenwater?

Vlaams kraantjeswater wordt streng gecontroleerd door de overheid en voldoet aan hoge eisen. Het is goedkoop en milieuvriendelijk. Hoewel Vlaams kraanwater als veilig wordt beschouwd, is de kwaliteit en samenstelling echter niet altijd even stabiel. Zo is het mogelijk dat er te veel nitraten, lood (bij loden leidingen) en/of chloor aanwezig zijn in leidingwater.[11] Deze stoffen zijn nefast voor je zuurstoftransport en darmflora. Daarnaast bevat kraanwater vaak ook andere stoffen zoals fluor, oestrogeen en zware metalen. Daarom bevelen we aan om steeds te werken met een filtersysteem en/of Brita waterfilterkan als je kraanwater verkiest. Benieuwd naar de kwaliteit en samenstelling van het kraanwater in jouw regio? Contacteer je waterbedrijf of kijk eens op hun website.

Liever flessenwater? Check dan het etiket van de verschillende watermerken en let op het droog residu. Dit is de mineraalwaarde die je overhoudt wanneer je een liter water bij 180°C laat verdampen.[12] De droogrest is best lager dan 500 mg per liter (mineraalarm water).[13] Wij bevelen de volgende merken aan die kwalitatief een zeer goede keuze zijn: Evian, Vittel, Volvic, Icelandic, Fiji en Barelduc. Net zoals bij vaste voeding is variatie belangrijk. Wissel daarom af voor een evenwichtige mix van vitaminen en mineralen.

Water is het allerbelangrijkste elixir dat je lichaam in leven houdt. Doe jezelf dus een plezier, omarm een nieuwe gewoonte en neem overal een flesje water mee naartoe.


[1] https://www.usgs.gov/special-topics/water-science-school/science/water-you-water-and-human-body.

[2] https://www.businessinsider.nl/how-many-days-can-you-survive-without-water-2014-5?international=true&r=US.

[3] https://www.everydayhealth.com/water-health/water-body-health.aspx en https://www.healthline.com/health/food-nutrition/why-is-water-important#mood.

[4] https://www.uzleuven.be/nl/endocrinologie/voeding-en-dieet/hoeveel-water-moet-je-dag-drinken.

[5] https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/water-a-vital-nutrient.

[6] https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=8731.

[7] https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoe-drink-ik-voldoende-bij-warm-weer-.aspx en https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek/dranken.

[8] https://www.healthline.com/health/dehydration.

[9] https://www.gezondheidenwetenschap.be/eerste-hulp/eerste-hulp-bij-uitdroging.

[10] https://www.healthline.com/health/dehydration.

[11] https://www.kindengezin.be/nl/thema/voeding/flesvoeding/flesvoeding-maken-bewaren-en-meenemen/voorwaarden-water-voor-de-bereiding.

[12] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5318167/.

[13] https://www.biogezond.be/assets/water%2C-droogrest_2016_feb_p34-36_ok.pdf en https://www.health.belgium.be/nl/voeding/specifieke-voedingsmiddelen/gebotteld-drinkwater/natuurlijk-mineraalwater.

MEER VAN ONZE BLOG